Auto z 3D tiskárny – jak se na něm jezdí?

Současná doba s sebou přináší řadu inovativních technologií a objevů, které bychom ještě před několika lety považovali za úplné sci-fi. Několik z nich významným způsobem změnily nejen způsob našeho života, ale i uvažování. Zatímco abstraktní aplikace virtuální reality, byť jen kryptografický Bitcoin, vyžadují mnohem více snahy na pochopení principů, auto z 3D tiskárny je praktickým příkladem moderních technologií, na které si můžete sáhnout. Jaké je tedy auto z 3D tiskárny v praxi?

Strat od Local Motors

3D tisk patří k poměrně mladým odvětvím, které budou mít v budoucnosti zelenou. Dnes se 3D tiskárny běžně využívají v medicíně při přípravě individualizovaných implantátů, při výuce mediků, při vytváření předoperačních modelů orgánů a kostí. Teoreticky však technologie 3D tisku umožňuje vyrobit předměty jakéhokoliv tvaru a velikosti.

Problémem tedy nebyla ani výroba funkčního auta, které představila americká společnost Local Motors. Auto vyrobené pomocí 3D tisku dostalo pojmenování Strat a společnosti Local Motors trvala jeho výroba 6 dnů. Local Motors zároveň avizoval, že s výrobou aut vyrobených 3D tiskárnami ve velkém začne již v roce 2022. V budoucnu chce společnost použít mnohem větší 3D tiskárny, bude tedy pouze otázkou času, kdy se dočkáme prvních prototypů nákladních aut nebo vozů SUV. Nepředbíhejme však a podívejme se, co nám Strat nabízí.

Pokud jste si mysleli, že půjde o vozidlo vyrobené ve stylu pokus – omyl, jste úplně vedle. Toto dvoumístné autíčko má moderní, a tak trochu sportovně laděný design, který mu s jistou dávkou nadhledu mohou závidět některé modely renomovanějších značek. Zvláštní šmrnc dává vzhledu auta atraktivní kombinace barev sestávající z bílé, tmavě šedé a červené. Červená barva nakonec dominuje i celému interiéru. Výrobce auta totiž vsadil na jistotu a použil vkusné červené kožené sedačky, které do velké míry zvýraznily eleganci auta.

Kvalita po každé stránce

Při zběžném pohledu na karoserii tohoto auta nic nenapovídá, že bylo vyrobeno 3D tiskárnou. Pravdou ale je, že při důkladnějším hledání se dají najít místa, na kterých jsou vidět stopy tisku. Výrobce auta slibuje, že v budoucnu bude tato drobná kosmetická chyba na kráse eliminována. Konstrukce vozu je zcela v pořádku, a i když je vytvořena z 227 vrstev tisku, je dostatečně odolná a tvrdá.

Společnost Local Motors nic neponechala náhodě a snažila se věci dotáhnout do nejmenších detailů. K dispozici jsou proto přihrádky na odložení drobností, přesně jak je to zvykem u klasických aut. Výrobce šel ovšem ještě dál a dopředu myslel i na případné kolize. Například blatník auta je vytištěn vertikálně a ne horizontálně. Díky tomu je rozložitelný do více částí. V případě jeho poškození se tak nemusí 3D tiskárnou vytisknout celý podvozek, ale pouze zdeformovaná část blatníku.

Jízda v Strate znamená relaxaci

Objektivně je třeba říci, že než si auto najde cestu k zákazníkovi, bude muset výrobce zapracovat na vylepšení komfortu, protože už nastupování do auta způsobuje jisté komplikace, které mohou být o něco výraznější u vyšších osob. Problémem pro vysoké jedince je málo prostoru pro nohy a fakt, že se se sedačkou nedá manipulovat směrem dozadu a samozřejmě ani dopředu. Pokud se ale v sedačce dokážete pohodlně uvelebit, můžete si vychutnávat klidnou jízdu, která bude vyhovovat spíše flegmatickým nebo starším řidičům.

Strat totiž nedokáže trhat asfalt, zvládne maximálně 80 km / h. Výrobce navíc omezil jeho rychlost na 40 km za hodinu, ale podle jeho vyjádření jde pouze o dočasné omezení, dokud si řidiči nezvyknou na nižší položení sedaček s výhledem podobným závodnímu autu. Je třeba si zvyknout i na malou kontrolku ukazující aktuální rychlost a na tlačítka pro zpátečku, neutrál a jízdu vpřed.

Na vylepšení auta vytištěného 3D tiskárnou si budeme muset tedy ještě nějaký ten čas počkat. Stejně jako na finální cenu. Dá se však očekávat, že nový Strat by po uvedení na trh mohl stát přibližně 12–13 tisíc eur.