Na co vás chce vaše laserová tiskárna upozornit? Tiskové chyby a hlášky

Všichni jsme to už nejspíš zažili – tiskové kazy, chybové hlášky, vysypané tonerové prášky a tak dále. Každá tisková chyba může mít svůj důvod a nemusí to být nutně pokaždé chyba zakoupené náplně, nebo vada vaší laserové tiskárny. Ty tiskové nedostatky, které se opakují nejčastěji, vám v tomto článku shrneme a poradíme vám, jak se jim vyvarovat, nebo jak je dokonce můžete opravit.

Tiskové chyby u tonerů (laserové tiskárny a laserové multifunkce)

1. Vysypaný toner

Pokud po otevření obalu zpozorujete vysypaný prášek z nového toneru, určitě nevkládejte kazetu do vaší tiskárny, jelikož by ji to mohlo znečistit, a to určitě nechcete. Raději ho reklamujte, či požádejte o výměnu. Může se totiž jednat s největší pravděpodobností buď o neopatrnou manipulaci dopravců na cestě k vám, či o výrobní vadu.

2. Chybová hláška

Proč?

Vyskočí vám na displeji monitoru chybová hláška, která vás nepříjemně překvapí. Co teď? Vadný čip na toneru, nebo je špatně nainstalovaný? Ano, to se přesně může stát.

Co s tím?

Některé tiskárny nabízí možnost restart toneru v menu tiskárny. Ať už zkusíte restart pomocí softwaru či ruční restart, kdy toner pouze vyjmete z tiskárny a opět ho do ní vrátíte, mohlo by to váš problém vyřešit. Pokud to nevyřeší restart toneru a ani potvrzení chybové hlášky pomocí tlačítka „OK“, budete muset buď toner vyměnit nebo reklamovat.

TIP OD NÁS: Když vám vaše inkoustová tiskárna netiskne, jak by měla...

3. Nepravidelné šmouhy či zašpiněný papír

Proč?

Příčina šmouh na papíře je pravděpodobně chyba v samotné tiskárně. Nejspíš se vám z tonerové kazety uvolnil tonerový prášek a ten teď dělá na vašem papíře neplechu. Způsobuje to buď nějaká porucha tiskárny, chybně zavedený toner či špatně doplněný prášek v toneru.

Co s tím?

Jak to opravit? Tato nepříjemnost by se měla ve většině případů „opravit sama“ a to po vytištění několika dalších papírů, kdy problém s práškem postupně „odezní“. Pokud to však nezmizí ani poté, je na řadě navštívit odborníka, který dokáže vaši laserovou tiskárnu či multifunkci profesionálně vyčistit. Samozřejmě ale ani to není stoprocentní, jelikož může být chyba například i na straně válce či jiných komponentů. Válce mají standardně vysokou životnost, kdy dokážou vydržet potištění až desetitisíců stránek, ale tento problém může naznačovat dosažení jeho tiskového limitu. V takovém případě přichází na řadu otázka, zda je nutná oprava tiskárny, nebo zda se vám nevyplatí rovnou koupě nové.

4. Vodorovné pruhy

Proč?

Za tímto nepříjemným problémem nejspíš stojí vadný optický, nebo magnetický válec.

Co s tím?

Opravu z pohodlí domova vám ale bohužel určitě nedoporučujeme, jelikož s tím sami nic nezmůžete. Pokud to bude výhodné pro vás a vaši peněženku, můžete si nechat válec vyměnit, či raději pořídit laserovou tiskárnu novou, jelikož je tento náhradní díl většinou poměrně hodně nákladný.

5. Svislé pruhy

Proč?

Pokud se vám na vašem papíře objevují svislé proužky, s největší pravděpodobností bude zlobit stěrka v tiskárně. Ta má za úkol stírat nadbytečný tonerový prášek z optického válce po každé otáčce. Pokud tedy tato stěrka nefunguje tak jak má, dostává se vám přebytečný tonerový prášek rovnou z válce na papír, a to vám dělá neplechu v podobě svislých pruhů na vašich dokumentech.

Co s tím?

Bohužel i v tomto případě budete potřebovat vyhledat odborníka, který vám tento náhradní díl vymění, ale výhoda oproti předešlému případu je tento komponent mnohem cenově dostupnější a nebudete tak muset zvažovat koupi nové laserové tiskárny nebo laserové multifunkce.

6. Duchové neboli pozůstatky z předchozího tisku

Proč?

Že vám ve vaší tiskárně nejspíš straší? To určitě ne. Jako téměř každý jev má i toto své vysvětlení. Je to totiž chyba optického válce, který se má po každém otočení dokonale vybít od předešlého nabití, aby se na další stránku mohl tisknout jiný textový či obrázkový motiv. To se bohužel při jeho poruše nestane, a tak vám opakuje na další papír předešlý text či motiv.

Co s tím?

Ať už je ale poškozený přímo samotný válec, nebo panel na jeho vybíjení, musíte vaši tiskárnu svěřit do rukou profesionála, který se zabývá výměnou součástek. Ten vám vadný náhradní díl vymění, a tak ve vaší laserové tiskárně už zase žádný nemocný optický válec strašit nebude.

7. Vytištěná část dokumentu je příliš slabá oproti zbytku

Proč?

Tak toto může mít za nás dvě příčiny. Buď vám toner dochází, nebo vám na tonerové kazetě zůstala ochranná páska, která má co nejvíce zabránit nechtěnému samovolnému odsypávání tonerového prášku.

Co s tím?

Dlouhodobé řešení tohoto problému je samozřejmě:

  1. výměna toneru v případě, že vám došel
  2. odstranění ochranné pásky v případě, že je úplně nový

Ovšem pokud nutně potřebujete ještě pás dokumentů vytisknout v lepší kvalitě, může vám v tomto případě pomoci tonerovou kazetu vyjmout a protřepat. Tím by se vám měl tonerový prášek hezky promísit tak, že z něj alespoň ještě trošku něco „vymáčknete“. To samé ale doporučujeme i u nového toneru, aby se tonerový prášek hezky vyrovnal po celé ploše tonerové kazety.

8. Příliš světlý tisk po celé ploše dokumentu

Proč?

Stejně jako u předchozího bodu máte dvě varianty. Buď dochází toner, nebo na kazetě přebývá ochranná páska.

Co s tím?

Opět to samé – výměna toneru, nebo sejmutí ochranné pásky z nového toneru.

9. Nízká sytost barev, nebo dokonce špatné barvy

Proč?

Slyšeli jste někdy pojem „kalibrace barev“? Grafici či fotografové s tím pracují téměř denně. Jde o proces, kdy se musí tonerové kazety nastavit tak, aby vzájemně spolupracovaly a tiskly správné odstíny. Většina tiskáren si to obstarává automaticky sama, ale bohužel ne všechny. Druhá možnost může být, že v tonerové kazetě dochází tonerový prášek, ale to je méně pravděpodobné u této tiskové chyby.

Co s tím?

Spusťte kalibraci tiskárny. Zní to jako úkol pro profíky, ale zvládnete to v pohodě sami. Stačí ji spustit pomocí doplňkového softwaru, nebo softwaru tiskárny. Po dokončení kalibrace byste měly mít už barvy v normálu. Myslete ale také na to, že záleží i na kvalitě obrazovky vašeho počítače a na jeho nastavení barev. Pokud máte nastavené barvy specificky, tak pak můžou barvy vypadat na obrazovce jinak než následně na papíře. Dejte si také pozor, zda nemáte obrazovku nastavenou na „noční režim“, to může barvy zobrazovat do žluta. Pokud ani to nepomůže, zkontrolujte stav toneru a popřípadě pořiďte nový.

10. Černá stránka

Proč?

Zde je jedinou možnou příčinou špatně nabitý optický válec. Potom co se válec protočí se toner přilepí na celý jeho povrch a následně se na papír otiskne.

Co s tím?

Jednoznačně svěřit odborníkovi. Ten se případně postará o výměnu některé ze součástek vaší laserové tiskárny.

11. Bledý tisk na zkrouceném papíře

Proč?

Zkroucení papíru může způsobovat vlhkost prostředí. Na vlhkém papíru se tonerový prášek nerozprostře rovnoměrně, a to způsobí nehezký vzhled potištěné stránky.

Co s tím?

Jednoznačně skladovat papír v sušším prostředí.

12. Zaseknutý papír v tiskárně

Co s tím?

Nejprve si ověřte, že používáte k tisku správný papír, že ho vkládáte správně a ve správném množství. Neměl by být zmačkaný nebo pokrčený, jelikož se v tomto případě snáz zasekne. Pokud už se tato nepříjemnost stane, netahejte papír z tiskárny silou ale postupně a opatrně ho tahejte ven. Pokud se vám zasekne jeden papír, mnohdy stačí přerušit tisk a papír nechat vyjet z tiskárny ven. Pokud se vám ale papír zasekl kvůli nadměrnému množství listů v tiskárně, nedoporučujeme tahat celý štos najednou, ale postupně papíry vyjímat v menším množství ideálně ze středu balíku nebo zespodu. Tím byste měli zamezit poškození horní části, která je k tomu náchylnější a tak ji odblokovat.

 

Doufáme, že jsme vám tímhle článkem alespoň trošku pomohli při řešení jakýchkoliv tiskových chyb spojených s laserovými tiskárnami a laserovými multifunkcemi a že už budete do budoucna vědět, jak se jim vyhnout. Jak jste si mohli všimnout, většinu problémů předcházejí chybné tonery nebo uživatelské chyby. Myslete proto vždy na to, že se vyplatí pořizovat si kvalitní náplně do tiskáren a multifunkcí všech typů ať už originální či kompatibilní. V případě jakýchkoliv dotazů se na nás obraťte pomocí emailu či telefonicky. Rádi vám poradíme.

 

Sára z CDRmarket