Reklamace tiskárny – ovlivní jí použití neoriginálního toneru?

Při koupi tiskárny pravděpodobně nikdo z nás detailně neřeší záruční podmínky a nezamýšlí se ani nad tím, že koupí zařízení v podstatě souhlasí s podmínkami výrobce tiskárny. Není na tom nic špatného a v principu je vše v pořádku. Samozřejmě až do momentu, kdy se rozhodnete koupit kompatibilní, tedy neoriginální náplň.

Kompatibilní náplně se samozřejmě těší velké popularitě. Nebudeme zde dopodrobna rozebírat všechny jejich výhody, ty jsme totiž již zmínili v článku Jaký toner koupit: originální nebo neoriginální toner. Zmíníme alespoň atraktivní cenu, která je pravděpodobně tím nejvíce rozhodujícím faktorem. Výrobcům originálních náplní se to samozřejmě nelíbí a tvrdí něco zcela jiného. Podle nich je jejich spotřební materiál jedinečný, unikátní a přesně ušitý na míru tiskárnám. Na druhé straně varují před používáním kompatibilních náplní, které podle jejich názoru nenabízejí přiměřenou kvalitu tisku ani výkon.

Vám, jakožto uživateli tiskárny, by mohl být konkurenční boj výrobců tiskáren s alternativními výrobci náplní v podstatě ukraden. Nicméně z pohledu případné reklamace zařízení při poruše tiskárny používající kompatibilní toner Vás stanovisko prodejce, resp. výrobce, musí zajímat.

Konkurenční boj nepozná hranice

Zatímco někteří výrobci originálních tonerů a inkoustových náplní zůstali pouze při zmíněném deklarování kvality svých výrobků, jiní šli ještě o něco dál a na tiskárny poškozené neoriginálním spotřebním materiálem odmítali uznat záruku. Ani to však nebylo ještě zdaleka všechno a na řadu přišly i mnohem razantnější opatření, která zvedly krevní tlak mnohým majitelům tiskáren snažících se o snížení nákladů na tisk prostřednictvím kompatibilních náplní.

Zmínit můžeme společnost HP, která v minulosti bez jakéhokoliv upozornění aktualizací firmwaru změnila nastavení svých tiskáren tak, že byly schopny komunikovat pouze s originálními náplněmi vybavenými ochrannými čipy HP. Tiskárny HP tak v principu neakceptovaly žádné kompatibilní inkoustové cartridge nebo tonery. Společnost HP tehdy své rozhodnutí odůvodnila údajnými stížnostmi zákazníků, kteří měli problémy s kvalitou kompatibilních náplní a tonerů.

Taková praxe samozřejmě vyvolala ostrou vlnu kritiku a nevoli mnoha zákazníků. Společnost HP tedy později změnila rétoriku a přijaté opatření se pokusila obhajovat odvoláváním se na ochranu inovací i duševního vlastnictví. Veřejnost tím však velmi nepřesvědčila, takže nakonec přece jen zařadila zpátečku a pozdějšími aktualizacemi odstranila omezení používání náplní od alternativních výrobců.

Jak je to tedy s reklamací tiskárny ve skutečnosti?

Výrobci tiskáren a prakticky tedy výrobci originálních náplní si velmi dobře uvědomují, že i mezi alternativními výrobci kompatibilních tonerů nebo inkoustových náplní je třeba dělat rozdíly. Seriózní výrobci kompatibilních náplní mají dostatečné technické zázemí a jejich produkty se vyrábějí v moderních provozech. Kvalitní kompatibilní tonery a inkoustové cartridge jsou, podobně jako originální náplně, podrobeny přísnému testování kvality. V plné míře tak vyhovují standardům norem ISO.

Různí výrobci tiskáren využívali v záručních podmínkách ustanovení, podle kterého se záruka nevztahovala na chyby způsobené používáním jiných spotřebních materiálů a součástí než originálních. V současnosti však drtivá většina výrobců tiskáren při reklamaci tiskáren využívajících kompatibilní náplně nedělá žádné obstrukce. Jisté komplikace s uplatněním záruky mohou nastat v případě, že porucha tiskárny bude nezpochybnitelně a přímo souviset s použitím kompatibilního toneru. U kvalitních kompatibilních náplní, které vyhovují normám ISO, je však pravděpodobnost poškození tiskárny mizivá a spíše se setkáte se zamítnutím záruky z důvodu, že bylo zjištěno běžné opotřebení nebo nesprávné používání zařízení.

CDRmarket radí: Bez ohledu na to, zda tiskárnu kupujete v kamenné prodejně nebo na e-shopu, nebojte se komunikovat s prodejcem a ptejte se na záruční podmínky. Kromě toho si vždy zvoleného prodejce ověřte. O jeho kvalitách Vám hodně napoví recenze, ale i udělené certifikáty. Například Zlatý certifikát Heuréka se uděluje pouze obchodům, které mají dlouhodobě pozitivní hodnocení v recenzích zákazníků. Majitelem Zlatého certifikátu Heureka je mimochodem i náš e-shop.